Door de jaren heen zijn er duizenden games verschenen. In de serie ‘wat is er gebeurd met’ werp ik een blik op gameseries, franchises en andere verloren gewaande zaken binnen de gaming scene. We bijten het spits af met de Tony Hawk gameserie

In mijn persoonlijke beleving was skateboarding een best groot ding in mijn jeugd. In de meeste klassen had je wel iemand die het deed, of kende je in ieder geval buiten school wel iemand die het deed. Het succes van de Tony Hawk gameserie leek hand in hand te gaan met deze trend. De skateserie met de arcade gameplay veroverde het hart van een generatie en verkocht miljoenen exemplaren. De laatste jaren is het echter angstvallig stil rondom de serie. Het laatste deel komt uit 2015 en dat was een drollenbak van jewelste. De game was een commerciële flop en critici bespuugden de game. Hoe kan het dat een game waarvan meerdere delen in de top twintig beste games aller tijden staan, zo in de vergetelheid raken?

Ongekend succes

De eerste Tony Hawk Pro Skater game kwam uit in 1999 voor de eerste Playstation. De Amerikaanse uitgever Activision wilde een skateboarding game en haalde voor die klus de redelijk nieuwe developer Neversoft binnen. Om de toen al bekende skater Tony Hawk aan de game te koppelen, ging Neversoft met een demo van de game naar hem toe. Hawk vond het tof en wilde meewerken aan het project. Wel had hij als voorwaarde dat Neversoft regelmatig de game aan hem liet zien, zodat wanneer hij iets zag dat hem niet beviel, dat kon zeggen.

De game werd tegen de verwachtingen van developer Neversoft een groot succes en de titel verkocht miljoenen exemplaren. De eerste Pro Skater legde de fundering voor de komende games, met een opzet die ook in de vervolgen aanwezig zou zijn. Inmiddels welbekende missies als ‘Verzamel de S-K-A-T-E letters’, ‘vind de secret tape’ en ‘zet een highscore’ zaten allemaal al in de game. Neversoft was erin geslaagd om het skateboarden op een succesvolle manier te vertalen naar een videogame. Uitgever Activision zag de potentie en was ervan overtuigd dat de Pro Skaterserie een groot succes kon worden. Developer Neversoft kreeg een aanzienlijk groter budget en en werkte in twee teams aan het vervolg.

Het tweede deel bouwde voort op het succes van de voorganger en vele kenmerkende elementen van latere Tony Hawk games werden in dit deel als eerste geïntroduceerd. Denk aan de geheime levels, unlockable characters en de voor die tijd revolutionaire Create-A-Park gamemode, waarin je je eigen skatepark kon bouwen. De game ontving lovende reviews en oversteeg het commerciële succes van het vorige deel dubbel en dwars. In de eerste week van de release verkocht de game meer dan twee miljoen keer.

Van pro naar underground

Mijn eerste kennismaking met de THPS-serie was met deel drie. We hadden een demo waarin je het eerste level, Foundry, kon spelen. Het enige nummer in de demo was Ace of Spades van Motörhead, en mijn ouders werden na enkele uren compleet gek van het gezang van Lemmy Kilmister. Terugkijkend bracht THPS 3 niet heel veel veranderingen, behalve dat het groter en uitgebreider was dan ooit. De game kwam uit voor de toen net uitgebrachte PS2 en qua graphics maakte de game een enorme stap vooruit.

Het vierde deel, dat het jaar erna uitkwam, bracht wel grotere veranderingen. Spelers hadden niet langer een tijdslimiet in het level, maar konden vrij rondskaten. De opdrachten werden daarnaast niet aan het begin van het level gegeven, maar werden door middel van NPC’s gegeven. Bovendien was het de eerste game die online gespeeld kon worden. Met de release van deel vier kwam er een einde aan het Pro Skater tijdperk. In 2003 startte Neversoft namelijk Tony Hawk Underground (THUG), waarvan uiteindelijk twee delen van zijn verschenen.

​De grootste verandering binnen deze installments van de serie was dat het de spelers de kans gaf om als zichzelf te spelen. In de game doorliep je het verhaal van een beginnende skater die zich naar de absolute top werkt. De games, met name deel 1, waren meer verhaal gedreven dan de eerdere Tony Hawk games. Daarnaast was het vanaf de THUG delen ook mogelijk om van je skateboard af te stappen, in voertuigen de rijden en graffiti te spuiten. Dit waren veranderingen die veel spelers de serie niet ten goede vonden komen. Velen zagen het als iets wat slechts afleidde van waar het om ging: Skaten.

Next-gen

Met de komst van de generatie nieuwe consoles bracht Neversoft nog een drietal Hawk games uit: American Wasteland, Project 8 en Proving Ground. De games brachten geen revolutionaire veranderingen, maar werden desondanks positief ontvangen. De populariteit van de serie leek inmiddels wat af te nemen en developer Neversoft gaf er in 2007 uiteindelijk de brui aan, en ging zich focussen op de Guitar Hero serie. Inderdaad, ook iets waar we nog maar heel weinig van horen.

Met het vertrek van Neversoft werd het angstvallig stil rondom de serie. Er kwamen verschillende spin-offs, maar de meesten kregen verschrikkelijke reviews. Het tijdperk van Tony Hawk is iets uit het verleden. De bloedeloze poging van developer Robomodo om van THPS 5 nog een goede game te maken, lijkt het alleen maar te bevestigen.

Exit-Hawk?

De reden waarom de serie zo is uitgedoofd, heeft denk ik meerdere redenen. Eén van de belangrijkste is denk ik dat Hawk een steeds minder goede household name werd. De Amerikaanse skateboarder was simpelweg niet meer zo bekend als hij eind jaren ’90 was. Wellicht zag Activision dit al eerder in en werden er daarom uitstapjes naar Jackassachtige-taferen gemaakt, zoals Underground 2 deed. De reden waarom Activision toch maar bleef doorgaan met games uitbrengen, komt ook omdat ze recht hadden op de Hawk-licentie tot 2015.
Een andere oorzaak is denk ik de overkill aan Tony Hawk games. Vanaf 1999 tot en met 2007 kwam er elk jaar een nieuw deel uit. De game werd jaar op jaar uitgemolken en gamers raakten verzadigd van het gebrek aan vernieuwing. Een kwaal die meer games hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de eerdergenoemde Guitar Hero serie.

Na het abominabele THPS 5 lijkt het era van Tony Hawk definitief voorbij te zijn, en ziet geen enkele developer er nog brood in. Jammer, want de serie was eens ongelooflijk goed. Bovendien zijn er ook geen andere skate-series die de positie van Tony Hawk hebben kunnen overnemen. Uitgever EA deed met de serie Skate een leuke poging, maar het laatste deel uit die serie dateert inmiddels ook al weer uit 2010. De rage rondom skateboarden lijkt iets uit een vorige generatie. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet meer herinneren wanneer ik kinderen of tieners op een skateboard heb gezien. Tony Hawk en zijn houten plankje zijn uiteindelijk door de tijd ingehaald, en daar kan geen megacombo tegenop.

 

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.