In de vorige artikelen bespraken we de beste games uit 1980 en 1992. Nu is het tijd om een kleine veertien jaar terug te gaan en de beste games uit 2004 te ranken.

Allememaggies, wat was 2004 een topjaar voor gaming! Tijdens het doorspitten van de releases van dat jaar verschenen er zoveel pareltjes, dat ik bijna overwoog een top tien te maken. Van alle jaren van de Aap die betrekking hebben tot gaming, heb ik dit jaar het meest bewust meegemaakt. Van praktisch elke titel in de lijst kan ik nog de hype van de release herinneren, de gesprekken op schoolpleinen en de reviews in de verschillende magazines.

In vergelijking met de jaren van de eerdere Top 5-lijstjes zijn er in 2004 zó veel meer games verschenen, wat enkel aangeeft hoe erg de game-industrie in twaalf jaar is gegroeid. Verder valt ook op hoeveel vervolgdelen er in de lijst staan. De game-industrie werd groter en groter, waardoor er per game meer belangen bij kwamen kijken. Een vervolg maken op een al succesvolle serie is dan veiliger dan een nieuwe IP het leven in te blazen. De laatste jaren is dat alleen maar meer geworden en het aantal grote studio’s dat met een nieuwe, verfrissende titel komt is nog maar nihil. De gloriedagen waarin gierige aandeelhouders nog geen invloed hadden op een mooi artistiek product als een videogame lijken lang en breed voorbij; iets dat eigenlijk al rond 2004 begon.  Enfin, genoeg sentimenteel gelul, tijd voor de lijst.

5. Fable

Weinig RPG’s waren zo ambitieus als Fable van studio Lionhead Games. Dit kwam met name door het overenthousiasme van designer Peter Molyneux, die het deed voorkomen alsof Fable de heilige graal was. Ondanks dat Molyneux en Lionhead de hooggespannen verwachtingen niet volledig konden waarmaken, was Fable toch één van de tofste games uit 2004. De titel had een geweldige eigen stijl, goede gameplay en was revolutionair in zijn benadering van het ‘goede’ en ‘slechte’ pad, wat je als speler kon kiezen.

Fable

4. Ninja Gaiden

Zonder twijfel is Ninja Gaiden uit 2004 hét schoolvoorbeeld van hoe je als developer een remake maakt. De originele Ninja Gaiden uit 1988 voor de NES was al goed, maar de 3D-remake in 2004 ging daar aan alle kanten overheen. Ninja Gaiden had geweldige graphics, goede combat en een moeilijkheidsgraad die met recht deed denken aan de ouderwetse Arcade games. Na de release kreeg de game veel kritiek voor zijn moeilijkheidsgraad, maar in mijn bescheiden mening is dat pure bullshit. Ninja Gaiden is op een eerlijke manier moeilijk. Je wordt afgestraft voor hersenloos buttonbashen, maar finesse, vingervlugheid en weloverwogen beslissingen worden beloond. Al met al een heerlijke action-adventure game die absoluut tijdloos is.

Ninja gaiden

3. Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Ontwikkelaar Konami had de moeilijke taak om het veel bekroonde tweede deel uit de Metal Gear Solid-serie te overtreffend. Met Snake Eater slaagden zij met vlag en wimpel, want de game wordt door velen gerekend tot de beste uit de serie. Opnieuw kruip je in de huid van Solid Snake en probeer je ongezien de levels door te sluipen. De game werd vooral geroemd om zijn uitstekende verhaal en de daarbij horende sicke plottwist op het eind.

MGS3

2. Grand Theft Auto San Andreas

In het iconische vijfde deel in de GTA-serie had je als speler meer vrijheid dan ooit. De game had een gigantische wereld, waarin je voor het eerst je ook buiten de stad kon begeven. Daarnaast wist Rockstar de jaren ’90 gettovibe perfect neer te zetten en had de game zelfs kleine RPG-elementen die revolutionair voor het Sandbox-genre waren. Het succes van San Andreas leidde tot een enorme hoeveelheid klonen die snel wilde cashen door het succes van Rockstar’s Game. Natuurlijk wist geen enkele andere game de meesters van Rockstar te evenaren, en San Andreas staat tot vandaag bekend als een klassieker. Ook is er overigens nooit meer een game gekomen met beter een classic rock radiostation. KDST, I rest my case.

1. Half-Life 2

Er kan maar één de beste zijn en dat is weggelegd voor Half-Life 2. De game van Valve was revolutionair op zoveel verschillende manieren, dat het bijna moeilijk is om ze in dit korte artikel allemaal te bespreken. De game had voor zijn tijd baanbrekende physics en maakte daar volop gebruik van. Daarnaast was de manier waarop je het verhaal als speler beleefde baanbrekend en stond de gameplay als een huis.  Wat misschien nog wel het meest bewonderenswaardige is, is dat Valve de hooggespannen verwachtingen wist waar te maken en in sommige gevallen zelfs wist te overtreffen. Het zegt genoeg dat mensen veertien jaar na dato nog steeds wachten op een derde deel.

Half-Life 2

 

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.