Apen en games: Het is een unieke combinatie. Apen behoren vaak tot de meest herkenbare en memorale gamecharacters, maar er is meer met ze aan hand. Tijd-technisch gezien zijn er een aantal absolute game pareltjes verschenen in de jaren van de Aap. Je weet wel, het negende dier in de twaalfjaarlijkse cylcus in de Chinese astrologie. Hoog tijd dus om de balans op te maken en de beste games uit de jaren van de Aap te rangschikken. We beginnen met het eerste jaar van de aap dat enige relevantie houdt met gaming en dat is 1980. Trek je rolschaatsen aan, knal wat New-wave uit je speakers en volg ons naar de Arcadehallen!

5. Space Panic
Uitgever: Universal

Hoewel de game geen commercieel succes was, verdient het toch een plek in de top 5. Reden hiervoor is dat als het de allereerste platformer gezien wordt. De game was zelfs Nintendo’s klassieker Donkey Kong voor, die in 1981 uitkwam. Opvallend is dat er in deze platformer niet gesprongen kan worden. Enemies moesten gelokt worden naar een gegraven ‘gat’, wat feitelijk niet meer was dan een weggehaald blok. Het videogame magazine Electronic Games speelde hier handig op in. Volgens hen was de commerciële flop te wijden aan het feit dat de game té vernieuwend was. Niet alleen was het de eerste platformer, maar ook de eerste game waarin gegraven kon worden. Ja, het was een gekkenhuis daar in de jaren ’80.

4. Battlezone
Uitgever: Atari

Tanks waren de shit in de arcade. In Battlezone bestuurde je één van deze bakbeesten, en hoe. De game had een unieke arcadekast waarbij je keek door een periscoop en de tank bestuurde doormiddel van twee joysticks. Je doel was om alle vijandelijke tanks in het level neer te knallen. Simpel? Ja. Leuk? Zeker.
Interessant is dat een bepaalde versie van de game, The Bradley Trainer, werd gebruikt door het Amerikaanse leger als oefening voor The Bradley Fighting Vehicle. In deze versie werden er veel meer elementen toegevoegd. Zo zaten er nu ook helikopters, raketten en machinegeweren in. Sommige werknemers van Atari weigerden aan deze versie mee te werken, omdat ze niet geassocieerd wilden worden met het leger. Bonuspunten voor deze pacifisten.

3. Rally X
Uitgever: Midway

Een game waar er tegenwoordig nog maar zelden enkele van worden gemaakt: Een topdown maze-racer. Officieel kwam de game pas in 1981 uit in het Westen, maar laten we dat voor het gemak maar even vergeten. Bijzonder aan de game was dat het de eerste game was met achtergrondmuziek. Ja, dat lees je goed. Of het echte muziek is, valt te betwisten. Je hoort niet meer dan tien tonen die in een oneindige loop doorgaan. Het vagevuur is er niets bij.

2. Berzerk
Uitgever: Stern Electronics

Het verhaal gaat dat de inspiratie voor de game Berzerk kwam uit een droom, of nachtmerrie, van ontwikkelaar Alan McNeil. In de droom moest McNeil door een gebouw zien te komen en talloze robots neerschieten. In de uiteindelijk game speel je niet als McNeil, maar als een naamloos groen mannetje.
Gaandeweg knal je pixelige robots neer en vlucht je voor de über-nemesis Evil Otto: De meest nare smiley ooit gecreëerd. Uniek aan de game was het gebruik van spraaksynthese voor de robots. Hun vocabulaire was niet erg groot en bestond uit niet veel meer dan: ‘Intruder Alert!’ en, ‘The Humanoid must not escape’. Ondanks dat was het redelijk baanbrekend en was het één van de weinige games die deze feature had.

1. Pac-Man
Uitgever: Midway

Geen andere titel dan Pac-Man had op nummer 1 kunnen staan. De game met de gele veelvraat was een wereldwijd succes in de Arcade-hallen en werd een icoon van de 80’s popcultuur. Een shitload aan merchandise werd geproduceerd en de game kreeg tientallen spin-offs. Een jaar na de release had de game al meer dan één miljard aan inkomsten binnengehaald. Dat is meer dan de eerste Star Wars film opbracht. Bovendien was die één miljard volledig afkomstig van kwartjes. Inderdaad, dat zijn ziekelijk veel kwartjes.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.