Normaal gesproken beperk ik lijstjes tot een top vijf. Voor deze moest ik simpelweg een uitzondering maken, omdat de keuze zó moeilijk was. Zelfs na het besluit om er een top tien van te maken, moest ik me beperken tot titels van na 2000. Nog steeds heb ik met pijn in mijn hart een aantal titels links moeten laten liggen en twijfel ik over de volgorde van enkele soundtracks. Enfin, knopen zijn er uiteindelijk om door te hakken: Dit zijn naar mijn mening de games van na 2000 met de beste soundtracks.


10. XIII

Jaar: 2003

Tot mijn verbazing wordt de soundtrack van deze game in vrijwel geen enkele ‘top’ lijst genoemd. De game XIII is gebaseerd op de gelijknamige stripreeks. Het verhaal draait om een gast die letterlijk al zijn herinneringen kwijt is, maar nog wel weet hoe hij moet vechten en met knallen. Stomtoevallig blijkt hij deze vaardigheden nodig te hebben, omdat enkele naarlingen uit zijn verleden hem het leven meer dan zuur maken. Inderdaad, klinkt net als de Jason Bourne serie.
De game heeft een shooter/spionage-achtige setting en om de één of andere reden vind ik de muziek er perfect bij passen. Ik weet niet onder welk genre ik de soundtrack precies kan scharen, maar het is in ieder geval iets met een hele grote rol voor roffelende trommels.

Beste track: Destruction

9. Red Dead Redemption
Jaar: 2010

Het lukt niet veel developers om een goede wildwest game te maken, maar Rockstar is er met Red Dead Redemption absoluut in geslaagd. Naast dat de gameplay uitstekend in elkaar zat, werd de game volop geprezen om zijn sfeer. De soundtrack weet die typische cowboy mood neer te zetten, maar vervalt desondanks niet in clichés. Een geweldig moment in de game is het punt waarop je Mexico binnenrijdt en het nummer So Far Away van Jose Gonzalez begint te spelen. Een goed voorbeeld van hoe Rockstar de wereld van protagonist John Marston tot leven weet te wekken.

Beste track: Born Unto Trouble

8. Half-Life 2 
Jaar: 2002

De soundtrack van deze legendarische game blijft me aanspreken. Kelly Bailey weet met een combinatie van techno en ambient music een mysterieuze sfeer neer te zetten die naadloos bij het Half-Life universum aansluit. Eén van de sterkste punten vind ik hoe sterk sommige tracks bij bepaalde gamemomenten aansluit. Wanneer je achtervolgt wordt door een horde Metrocops beukt CP Violation door je speakers, waardoor je alleen maar sneller wilt rennen. Het hoopvolle ‘Triage at Dawn’ speelt wanneer je meerdere uren in het duistere Ravenholm hebt doorgebracht en eindelijk in een lichtere omgeving uitkomt.

Beste track: Triage at Dawn

7. The Witcher III
Jaar: 2015

Eerlijk is eerlijk, de Witcher III is eigenlijk geen retrogame. Toch wil ik daar iets tegen inbrengen. De Witcher serie begon namelijk al in 2007. Voor mij is de soundtrack per deel geëvolueerd en geldt deel drie op muzikaal vlak als het magnum opus. De game bewijst dat je met klassieke instrumenten een epische soundtrack kunt neerzetten. De muziek maakt van onze grijze Geralt of Rivia een nog grotere baas dan hij al is.

Beste track: The Trail

6. Silent Hill II
Jaar: 2001

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een Silent Hill game heb aangeraakt. De games schijnen eng te zijn en wanneer dingen eng zijn, handle ik het slecht. De soundtracks heb ik daarentegen wel meegekregen. Akira Yamaoka heeft meerdere games uit de serie gecomponeerd, maar deel twee wordt over het algemeen als zijn meesterwerk gezien. De game bevat meerdere muziekstijlen die variëren van catchy rockthemes tot creepy ambient muziek.

Beste track: Forest

5. Elder Scrolls III: Morrowind
Jaar: 2002

In feite bevat elke Elder Scrolls game een geweldige soundtrack. Vanaf Morrowind werd er echter gekozen voor componist Jeremy Soule, die tot op de dag van vandaag de soundtracks voor de game componeert. Wat zo cool hieraan is, is dat elk volgend deel na Morrowind dezelfde feel heeft. Jeremy Soule’s muziek draagt bij aan het Elder Scrolls universum en maakt het tot een groter geheel.

Beste track: Nerevar Rising (Morrowind Title Song)

4. Halo 3
Jaar: 2007

De bekende Gregoriaanse zangkoorden zaten er al in vanaf Halo: Combat Evolved, maar de soundtrack werd pas echt geperfectioneerd in dit derde deel. De game zou het einde van de sci-fi triologie moeten betekenen en componisten Martin O’Donnell en Michael Salvatori trokken nog één keer alles uit de kast. Van alle Halo soundtracks bevat deel drie naar mijn mening de meest memorabele tracks.

Beste track: Finish the Fight

https://www.youtube.com/watch?v=RixBD-3YGoQ

3. Grand Theft Auto Vice City
Jaar: 2002

Misschien in deze lijst een vreemde eend in de bijt, maar toch mag deze niet ontbreken. De kwaliteit van Vice City’s soundtrack zit hem namelijk in de perfect gekozen radiostations in de game en niet zozeer in de muziek die voor de game gecomponeerd is. De muziek speelt een essentiële rol in de 80’s vibe van de game. Elk tof (en minder tof) genre uit de 80’s had een eigen radio-station. Flash FM draaide de gouden hits, V-Rock de foute glamrock en Wave 103 New Wave en Synthpop. Ook verdient de door Rockstar bedachte rockband Lovefist een honorable mention: Hits als Fist Till Morning en Fist Fury mogen natuurlijk niet vergeten worden.​

Beste track: Alles op Flash FM

https://www.youtube.com/watch?v=BvBm3Xyfi74

2. The Last of Us
Jaar: 2013

Mijn gevoel schreeuwt dat deze soundtrack op één hoort te staan, maar ik heb uiteindelijk besloten die eer aan een andere game te geven. De reden dat de soundtrack op twee staat, heeft te maken met dat ik de muziek meer filmisch vindt, dan dat het gemaakt is voor een game. De muziek van Gustavo Santaolalla is werkelijk prachtig en sluit haarfijn aan op de emotionele rollercoaster die de Last of Us is. Wanneer je de tijd hebt, kan ik het je zeker aanraden om een uurtje de tijd te nemen voor de soundtrack.

Beste track: The Path (A New Beginning)

1. DOOM
Jaar: 2016

Akkoord, deze titel is ook niet geheel retro, maar omdat we gamesoundtracks van na 2010 bespreken, mag deze niet ontbreken. In mijn hele leven dat ik games heb gespeeld, heb ik nog nooit zo’n intense soundtrack meegemaakt. Het klinkt alsof componist Mick Gordon letterlijk naar de hel is gereisd om zich te laten injecteren met krachten die hem in staat stelden deze nietsontziende tracks te maken. De nummers vormen een combinatie tussen snoeiharde metal en elektronische/dubstep beats. Misschien een vreemde combinatie, maar het werkt als een gek. Het toffe aan de soundtrack is dat het in realtime met de speler mee gaat. De tracks zijn opgebouwd uit verschillende onderdelen. Zo bevat elk nummer een rustiger ambient gedeelte die aanwezig is wanneer je door de levels heen beweegt. Zodra je in een gevecht belandt, knalt de muziek er volledig in. Wanneer dat gebeurt, voel je een keiharde adrenaline kick en wil je niks anders dan die godvergeten demonen terugknallen naar waar ze vandaan komen.

Beste track: BFG Division

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.