Deze week wordt er speciaal aandacht besteed aan één van de meest spraakmakende genres binnen gaming: de First Person Shooter. Vandaag kijken we naar de game Quake uit 1996!

Na hun releases van Wolfenstein 3D en DOOM was ontwikkelaar ID-software de koning van het FPS-genre. Er werd reikhalzend uitgekeken naar hun volgende titel en de hype voor Quake was ongekend voor die tijd. Het begin van Quake ligt alleen al ver voor de eerdere shooters. Aan het einde van Commander Keen uit 1990, een andere titel van ID-software, werd al gerefereerd naar een Quake. Quake was toen alleen nog niet de naam van een game, maar de naam van een toekomstige protagonist.

De game waarin deze Quake de hoofdrol vertolkte, had de inspirerende titel ‘The Fight for Justice’ en zou een top-down RPG moeten worden die gebaseerd was op de Dungeons & Dragons campaign van de makers. Het idee kwam alleen nooit van de grond, omdat ID-software met de technologie van toen nog niet in staat was te maken wat ze wilden. In 1996 was dat wel het geval en na heel veel omzwervingen en experimenten met andere genres werd uiteindelijk toch weer besloten om een First-Person Shooter te maken. Gelukkkig maar.

Slipgates

De game heeft in grote lijnen dezelfde opzet als Doom. De game is opgedeeld in vier episodes met meerdere levels. Het verhaal is wederom flinterdun en het komt erop neer dat je een kwaadaardige entiteit genaamd ‘Quake’ moet stoppen. Dit doe je door hordes tegenstanders kapot te knallen in aparte dimensies die je bereikt via ‘Slipgates’.

De game hoeft het gelukkig niet van zijn verhaal te hebben, maar des te meer van de gameplay en visuele presentatie. Ondanks dat de game meer dan 22-jaar oud is, is er naar mijn mening niet echt een leeftijdssticker op Quake te plakken. Sterker nog, ik durf te stellen dat de game ook tegenwoordig gemaakt had kunnen zijn door een Indie-developer. De tijdloosheid zit hem in de goede gameplay, maar misschien nog wel meer in de sfeer die door ID-software wordt neergezet.

Gotische sciencefiction

Wanneer je naar het logo van de game kijkt, voel je het al: dit wordt geen vrolijke bedoeling. De game is een rare mengelmoes van science-fiction, gotische elementen en hel en verdoemenis. Dit alles komt terug in het leveldesign van de game. Vaak dool je rond in desolate kastelen, terwijl je met futuristische wapens knalt op absurde monsters. Op het gebied van kleurgebruik maakt de game grotendeels gebruik van aardse tinten, waardoor de gehele vibe iets duisters krijgt. De nadruk op het donkere kleurenpalet wordt niet door iedereen gewaardeerd en sommigen zien het als niets meer dan een smerige, bruine brei. Voor mij geeft het de game juist een unieke, eigen stijl die ook nu nog tof blijft.

Nu we het toch over de sfeer van de game hebben, moet ik ook de soundtrack aanhalen. De muziek is namelijk door niemand anders dan Trent Reznor van Nine Inch Nails gemaakt! Tijdens het spelen word je begeleid door illustere soundscapes die perfect passen in de vreemde sfeer. En dat hebben we het nog niet eens gehad over de sound effects in de game. Van het afvuren van je Nailgun tot het oppakken van een power-up. Ik weet niet hoe ze het hebben gedaan, maar elke geluid weet precies de juiste snaar te raken.

3D

Toen de game in 1996 uitkwam, werd iedereen achterover geblazen door de volledige 3D-omgevingen in het spel. Voor het eerst kon je in een shooter omhoog en naar beneden kijken wat revolutionair was voor die tijd. Het toffe is dat ID-software deze grafische ontwikkeling heeft weten te vertalen naar gameplay die hier optimaal gebruik van maakt.

Quake is geen makkelijke game. Ikzelf was dapper genoeg om de game op hard te spelen en het viel me absoluut niet mee. Ondanks dat de titel meer dan 22 jaar oud is, is hij sneller dan de meeste hedendaagse shooters. Ja, serieus. Je vaardigheid als gamer wordt echt getest, want op het moment dat je stilstaat, ben je dood. Tijdens het spelen van de game ben je constant aan het strafen, schieten en dekking zoeken.

De moeilijkheid zit hem in de tegenstander die je in Quake tegenkomt. Naast dat ze bruut zijn vormgegeven, zijn het ook meedogenloze moordmachines die niks liever doen dan je aan stukken scheuren. De meeste monsters hebben zowel een aanval voor dichtbij als veraf. Vooral grotere tegenstanders als de Yeti-achtige Shambler en de razendsnelle Fiend kunnen je in dat opzicht nachtmerries bezorgen. Tel daarbij op dat de game in volledig 3D is en je krijgt situaties waarin je vanuit allerlei kanten wordt bestookt met projectielen en naar je toe rennende wezens.

Gelukkig heb je een heel arsenaal aan wapens om het tuig naar de verdoemenis te schieten. De schietijzers zijn weliswaar redelijk standaard, maar de feeling ervan past geweldig binnen de game. De dubbelloops shotgun klinkt bruut, de nailgun scheurt door fronten van vijanden heen en de ‘Thunderbolt’ laat je als Wodan tekeer gaan. Daarnaast heb je verschillende power-ups die je het leven makkelijker maken, zoals de Pentagram of Protection en de Quad Damage. Eerstgenoemde maakt je tijdelijk onsterfelijk en de tweede verviervoudigt voor een korte duur je damage output. Overigens verdient deze laatste de prijs voor het beste geluidseffect van een power-up.

Nalatenschap

De rol die Quake speelde in de ontwikkeling van de game-industrie valt niet te overschatten.  De 3D-engine van de game opende de weg voor een hele reeks aan nieuwe shooters. Quake maakte ook begrippen als ‘Rocket Jumping’, ‘Speedrunning’ en ‘Telefragging’ populair en dan heb ik het nog niet eens gehad over de multiplayer van Quake. In essentie was het de eerste game die Esports mogelijk maakte en grote games als CSGO en Unreal Tournament hebben op een bepaalde manier hun roots in Quake.

Bij het reviewen van een game is de belangrijkste vraag die ik mezelf altijd stel of de game nog leuk is om te spelen, ongeacht de leeftijd. Bij Quake is dat een volmondig ‘Ja’. Het is één van de meest unieke shooters die ik ooit heb gespeeld en past voor mij moeiteloos in het rijtje van Doom, Half-Life en Halo. Misschien is het zelfs een betere game dan Doom, maar dat is een discussie voor een andere tijd.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.