‘Ik ben er klaar mee’. Een zin die ik de afgelopen maanden meerdere keren heb gezegd, gebruld en geschreeuwd. Het is dat ik geen fysieke kopie van FIFA 19 heb, maar anders zou ik het stuk plastic linea recta bij het grofvuil gooien. Ik ben ontzet. Ik voel me het slachtoffer van een beweging die mijn relatie met een oude liefde corrumpeert en waar ik niks anders kan doen dan toekijken. Mijn FIFA, het is van me gestolen.

Ja, ja, ik weet het. Dit blog is voor het grootste gedeelte gericht op retrogames, dus wat doet dit artikel over deze vrij recente game op de voorpagina? Ik zou kunnen betogen dat het gaat om de nostalgische gevoelens die ik bij deze serie heb en voor een gedeeltelijk klopt dit. Ik hou, of beter gezegd, ik hield van FIFA. Door een samenloop van omstandigheden is de vlam gedoofd en geeft de naam FIFA me niets anders dan een bittere  nasmaak in mijn mond. FIFA 19 is verschrikkelijk en ik moet er wel mijn spreekwoordelijk ei over kwijt.

Het is zo jammer, want wanneer ik terugkijk staan de games van EA Sports voor mij gelijk aan honderden herinneringen aan eerdere jaren, specifiek de middelbare school. Elk tussenuur werd gevuld met FIFA en het zou me niets verbazen als ik samen met vrienden meer dan twee- tot drieduizend uur in de games heb zitten. FIFA 09 was de ontsteking van de liefde. In de gamemagazines die ik toen nog las, werd het spel alom geprezen en werd beweerd dat de eerdere footiekoning Pro Evolution Soccer (PES) nu écht was onttroond. Vanaf het eerste potje was ik om en de komende zes jaar zou EA van mij een jaarlijkse donatie op hun bankrekening ontvangen.

Mario Gomez

FIFA 09 en 10 speelde ik noodgedwongen offline door een belabberde internetconnectie op het Drentse platteland. Tegen de tijd dat FIFA 11 was gereleased, hadden we dan eindelijk een normale verbinding en kon ik me geheel verliezen in de onlinestrijd. Ik hou van competitie. Ik ontdekte dat de één tegen één strijd het meest fanatieke in mij naar boven haalde, en dat ik hoe dan ook moest van mijn tegenstander. Ik bezorgde mijn moeder trauma’s door na elke gemiste kans en tegengoal los te barsten in een ongekend gescheld. In mijn fantasie was elke naastschietende spits al drie keer omgekomen bij een dodelijk ongeval en wenste ik mijn tegenstander meerdere malen nare dingen toe. Triest? Wellicht, maar de woedde was een essentieel onderdeel van het spelen. Ik moest schelden, anders was ik niet gelukkig.

Waar ik bij FIFA 11 nog liep rond te hannesen in de zesde divisie, was ik bij FIFA 12 ontketend. De introductie van het ‘nieuwe verdedigen’ waarbij je zelf moest instappen, vond ik heerlijk. Niet langer hoefde je alleen de A of X knop ingedrukt houden om te verdedigen. Nee, vanaf nu moest je je verdedigers positioneren en zelf timen wanneer je instapte. Goede shit. FIFA 13 was zo niet nog briljanter. Het verfijnde de nieuwe vorm van verdedigen en het creëren van aanvallen ging uitermate soepel.Ik stoomde al snel door naar de tweede divisie en wist na een ultieme poging zelfs de League Titel in de wacht te slepen.

Mijn team van keuze was Bayern München dat in deze tijd bezig was met een opmars naar Europese dominantie. Sterspeler was de Duitse spits Mario Gomez. Mijn hemel wat was deze man verschrikkelijk goed. Zijn rating van 86 deed geen recht aan zijn geweldigheid. Alles wat hij met zijn voeten, maar vooral zijn kop met dat goddelijke Duitse kapsel, aanraakte veranderde in goud. Wanneer ik Gomez in mijn team had, wist ik dat het goed ging komen. Hij stond er altijd, en als hij er stond, dan wist je zeker dat die bal hoe dan ook in dat net ging belanden. Abiatti, Cech en zelfs die verschrikkelijke Casillias, iedere keeper moest eraan geloven als Gomez in het veld stond.

Kutspel

Inmiddels is Gomez vervallen naar, en het doet pijn om dit te zeggen, een zeer middelmatige spits die eigenlijk alleen nog excelleert in het op de juiste plek staan om af en toe een goaltje mee te pikken. Zijn rating is gekelderd naar 78 en hij is niet meer dan een schim van zijn vroegere zelf. Eigenlijk valt het verval van vorm gelijktijdig met de neerwaartse spiraal waarin FIFA zich momenteel in bevindt.

De laatste jaren is de game anders geworden en dan niet op een positieve manier. De user rating voor de laatste drie FIFA’s spreken boekdelen: een 3,3, een 4,8, en als absoluut dieptepunt, een 1,9 voor deel 19. Ik kan niet anders dan het hiermee eens zijn. FIFA 19 is een kutspel en handsdown de grootste verspilling van geld dat ik ooit heb uitgegeven.

Het trieste is dat ik nog lang getwijfeld heb tussen PES 19 en FIFA. Ik legde zelfs aan mijn vader het dilemma voor. Kies ik voor een nieuwe footie waar ik goede verhalen over hoor, of ga ik toch weer voor de serie die ik al ken, waar ik vertrouwd mee ben, maar waar ik ook slechte verhalen over hoor? Het antwoord laat zich al raden, eveneens als mijn keuze. Dat terwijl de redenatie van van m’n pa zo logisch was: ‘Als je dat ene spel al kent, waarom ga je dan niet voor die andere?’

Ik had moeten luisteren. Zwichtend voor de ‘features’ van FIFA (lees Ultimate Team) heb ik mijn zure centen besteed aan het financieren van de walgelijke, geldbeluste portemonnee van EA. Ik had van mijn geld beter een papier-maché hoed kunnen maken, die in Amsterdam op de Dam in de hens kunnen steken, het hele voorval moeten filmen en er een kekke vlog van kunnen maken. Waarschijnlijk leidde dat tot meer vermaak en ontspanning dan ik aan de ellende genaamd FIFA 19 heb beleefd.

Gomez in betere tijden

Arbitrair

In FIFA 19 weet ik per potje nooit of ik beter ben dan mijn tegenstander. De hele game voelt arbitrair en een skill cap lijkt geheel afwezig te zijn. Een normaal uitgespeelde aanval lijkt onmogelijk te zijn en het maken van goals gebeurt in mijn beleving grotendeels door geluk. Het merendeel van mijn aanvallen loopt vast op het zestienmetergebied en ik ben van de gratie van de goden afhankelijk of mijn spelers op de juiste plek staan. Of wat te denken van logge centrale verdedigers die op magistrale wijze mijn snelle linksbuiten weet bij te houden? Waarom werken afstandsschoten niet meer zonder gebruik te maken van een finesse-schot? Waarom kan mijn tegenstander negentig minuten lang op hoge druk spelen zonder dat zijn team vermoeid raakt? Waarom EA?

Bovendien is het over het algemeen het geval dat de verdediging beter verdedigt, wanneer je niets doet. Regelmatig zie ik mijn tegenstanders niets doen, wanneer ik in balbezit ben. Gevolgen heeft het niet, want binnen de kortste keren word ik geconfronteerd door een computergestuurde tegenstander die op onverklaarbare redenen zelf de geest heeft gevonden om in te stappen en mij te dekken. Is dit een grap? Is dit een fucking grap? Waarom gebeurt dit? Mensen voorbij spelen met trucjes is eveneens nagenoeg onmogelijk door het zojuist genoemde probleem. Mensen worden niet langer gestraft voor hun onvermogen, nee, ze worden er voor beloond. In- en intriest.

Natuurlijk, in de vorige FIFA’s zat ook al ongelooflijk veel shit. Voorgeven en koppen was overpowered, waardoor zelfs een malloot die alleen dat deed soms van je won. Ondanks dat boden de games toch mogelijkheden je tegenstander te overtreffen, in tegenstelling tot de huidige FIFA. De game is inmiddels zo erg ontwikkeld om iedereen te pleasen dat een skillcap, zonder misbruik te maken van de meta in het spel, nagenoeg afwezig is. Naast dat dit al gamedesign is waar je van gaat kotsen, is EA ook nog eens ontzettend laks. Het bedrijf luistert simpelweg niet naar de community, en als ze iets aanpassen, doen ze het op een ongelooflijke lakse manier die het spel niet verbetert, óf nog slechter maakt.

Ultimate Team

Waarom er niks verandert? Ik kan het niet hard maken, maar ik vermoed dat het alles te maken heeft met de opkomst en het succes van ‘Ultimate Team’, een specifieke gamemode in FIFA. Even voor de leken onder ons; deze gamemode stelt je in staat om je eigen team te bouwen aan de hand van spelerskaarten à la Panini albums die je kunt bemachtigen via pakjes. Geheel in de stijl van EA zijn de beste spelers ontiegelijk zeldzaam en is het niet ongewoon dat je die enkel bemachtigt wanneer je honderden tot duizenden pakjes openmaakt.

Het kopen van deze pakjes kun je doen met ‘coins’ die je verdient voor gespeelde wedstrijden, maar ook met ‘Fifa Points’. Deze ingame currency is goud geld voor EA. Een blik in het financieel jaarverslag van 2018 laat zien dat ‘Net revenue from Ultimate Team represented approximately 21 percent of our total net revenue during fiscal year 2018’. Als ik vertel dat in 2018 de totale omzet van EA 5,15 miljard bedroeg, kun je een voorstelling maken van hoeveel geld er wordt verdiend met deze digitale kaartjes. Een krankzinnig hoog bedrag dat mensen dus blijkbaar uitgeven. Saillant detail; de kaartjes zijn useless in de volgende FIFA, omdat je weer volledig opnieuw mag beginnen.

Commercie

Eigenlijk gaat dit artikel niet alleen over FIFA. Het is meer een notoir geval in een grotere ontwikkeling: de commercialisering van de game-industrie. Natuurlijk, de verkoop van games was altijd al commercieel, anders had het ook geen levensvatbaarheid. De laatste jaren is de industrie alleen zo groot geworden en zijn de belangen zo groot geworden dat er bij de triple-A titels nauwelijks vernieuwing plaatsvindt, en de vernieuwingen die er zijn, zijn minimaal. EA is niet het enige, Activision is een net zo verrot bedrijf dat zich de ogen uit de kop mag schamen voor hun lootbox praktijken.

Het trieste is dat wij gamers een net zo groot aandeel hebben. Wij blijven elk jaar deze troep kopen. Waarom zou je EA dan ook geen gelijk geven? Waarom zouden ze iets veranderen wanneer ze zoveel geld binnenharken? Naar mijn mening is je geld op deze manier verdienen via een entertainment product nog steeds immoreel, maar ik vrees dat EA daar niet van wakker ligt. Ik denk dat er alleen iets verandert wanneer mensen simpelweg geen FIFA meer kopen.

Een verbod op het verkoop van FIFA punten kan ook. België ging hierin al voor en ik juich het alleen maar toe. Het aantal keren dat ik tijdens het schrijven van dit betoog mijn agressie voelde opborrelen, is ongekend. Ik heb de game al dagen niet gespeeld en word er alsnog fucked-up van. Ik ben er klaar mee. Hopelijk is Gomez nog goed in PES 19.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.