Het principe van unlockables in games is al zo oud als het concept gamen zelf. Door de jaren heen is het ons alleen zo bekend geworden, dat we het praktisch verwachten van een game. Als een game een dergelijk beloningssysteem mist, geeft de game geen voldoening, of is het niet worth. Ik realiseerde mij dit laatst, terwijl ik een potje Player Unknown’s Battleground speelde (PUBG).

Vooruitgang

Terwijl ik de game aan het spelen was, keek een vriend van me mee. Nadat ik een kleine twintig minuten gespeeld had, kwam daar een abrupt einde aan. Een sniperkogel perforeerde mijn schamele motorhelm en binnen no-time verscheen de tekst ‘Better luck next time!’. Het enige dat mij nog restte was een enkeltje naar het hoofdmenu. Op dat moment riep mijn maat zijn verontwaardiging uit: ‘Is dit het? Gewoon weer opnieuw beginnen?’ Ik knik en start ondertussen vast een nieuw spel. ‘Maar dan boek je toch helemaal geen vooruitgang? Kun je niks vrijspelen?’ Ik antwoord dat je kleding kan vrijspelen door middel van battle points, maar dat dat slechts cosmetisch is en verder niets bijdraagt. Mijn vriend schudt zijn hoofd en mompelt iets als dat hij het nooit zou spelen.
De onlinelobby is inmiddels geladen en de komende twintig seconden word ik geslagen door drie virtuele vrouwen in bh’s. Achter mij schieten twee gasten hun volledige magazijn op elkaar leeg. In de verte probeert iemand onder een picknicktafel te kruipen. Hij wordt achterna gezeten door een kale man met een koekenpan. ‘PUBG is nou eenmaal wat anders,’ prevel ik nog.

Tergend

Het vrijspelen van content is soms een grotere rol gaan spelen dan de game zelf. Ik durf te stellen dat iedere gamer tenminste eens in zijn leven bepaalde dingen in een game heeft gedaan, die hij alleen deed omdat er een beloning achter zat. Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt. Toen Fable: Anniversary Edition uit kwam op de Xbox 360, moest ik per se het masker van Jack of Blades voor mijn Xbox Avatar hebben. Om die te unlocken, moest ik alle achievements voor de game vrijspelen. In de praktijk komt het erop neer dat je uren met je laptop naast je console zit en talloze guides napluist om vervelende shit te doen, die wanneer er geen beloning voor was, je zelf nooit zou doen.

Wanneer je dan eindelijk dat laatste achievement behaalt, gaat er een kort moment van euforie door je heen. Waar dit gevoel precies vandaan komt, weet je niet. Is het omdat je eindelijk datgene hebt vrijgespeeld? Of is het omdat je klaar bent met het tergende zoekwerk en eindelijk weer bezig kan met normale dingen?

Wat een pracht en praal

Easy

Doordat informatie over een game tegenwoordig zo makkelijk te vinden is, is de drempel om voor deze achievements of unlockables te gaan steeds kleiner geworden. Een antwoord op de vraag hoe je ‘X het snelst unlocked in game Y’ is te krijgen door één easy zoekopdracht op google. De gemakkelijkheid ervan stimuleert een omgeving waarin er nadruk komt op het doel, in plaats van datgene wat er aan vooraf gaat. Om het cliché maar even om te draaien: Het gaat niet om de reis, maar om de bestemming.

Obsessie

Nu is deze post niet bedoeld om te zeiken als een ouwe man in de trend van ‘vroeger was alles beter’. Nee, zeker niet. Eigenlijk is het geweldig dat je alles zo snel kunt vinden, zonder een frustrerend lang proces van trial en error te moeten doorlopen. Persoonlijk vind ik het alleen jammer, dat er op het moment een soort van obsessie voor deze efficiëntie-mentaliteit is. Mensen zijn gemakzuchtig. Als er een makkelijke manier is, dan kiezen we daar negen van de tien keer ook voor.

Naast dat PUBG ontzettend tof in elkaar zit, spreekt de eenvoud ervan mij ook aan. Wanneer je de game speelt, ben je het aan het ervaren. Je bent niet bezig met de gedachte hoe je iets vrij kunt spelen, of hoe iets het snelst en eenvoudigst gedaan kan worden. Word je uiteindelijk neergeknald, overreden of neergeslagen; dan is het opnieuw beginnen of stoppen. Geen gepriegel in menu’s voor unlockables of de door mij verafschuwde microtransactions. Een game in zijn meest elementaire vorm, die grofweg draait om één ding: plezier.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.